Monday, November 28, 2016

Kira Keperluan Kalori Anda

Assalamualaikum

Hari ni saya nak kongsikan bagaimana cara untuk kira anggaran keperluan kalori seharian yang paling mudah. Iaitu dipanggil 'Quick Method'. Anda cuma perlu tahu berat badan anda sahaja. Formulanya dibawah:

Kategori kurang berat badan:
Berat badan (kg) × 35- 40kcal

Kategori berat badan normal:
Berat badan (kg) ×  30- 35kcal

Kategori berat badan berlebihan:
Berat badan (kg) × 20- 25kcal

Contoh berat badan saya ialah 45kg
Jadi saya darabkan dengan 30, maka anggaran keperluan kalori seharian saya ialah 1350 kcal.

Terdapat formula lain juga untuk kira anggaran keperluan kalori cuma yang saya kongsikan kali ini adalah yang paling cepat dan mudah. Untuk formula lain, insyaAllah saya akan kongsikan lain kali.

Semoga Bermanfaat.

No comments:

Post a Comment