Tuesday, November 8, 2016

Macaroni Sup


Assalamualaikum. Hai. Kita marathon upadate blog hari ni. Resepi kedua yang saya akan kongsikan ialah resepi sup macaroni. Kadang teringin juga nak makan sesuatu yang lain kan. Apa kata cuba resepi ni. Memang best dan kita boleh ubah suai resepi ikut bahan yang ada kat dapur. Memasak bagi saya memang menyeronokkan kerana prosesnya yang kita boleh ubah ikut kesesuaian bahan dan juga selera keluarga. Dan yang paling seronok apabila orang orang yang kita sayang makan apa yang kita masak dengan berselera. Hilang penat memasak kan. Oleh kerana itu, tanggungjawab ibu-ibu sangat penting untuk memasak makanan yang berkhasiat untuk kesayangan kita. 

Pertama kali saya makan macaroni sup sewaktu bertugas sebagai guru tadika di johor. Rasanya sangat sedap. Bukan setakat pelajar saja yang suka makan tapi guru2 pun semua suka. Hidangan yang ringkas tapi sedap. Bila dah berhenti kerja, saya olah resepi ikut selera keluarga. Tiada sukatan tepat kerana biasanya agak- agak sahaja sukatannya.

Jom semak resepi

Bahan- Bahan:

Macaroni
 Ayam- potong kecil
Sup Bunjut
Bawang merah- ditumbuk halus
Bawang putih- ditumbuk halus
Halia- diketuk
Lobak merah- 
Tomato
Sedikit minyak

Cara Penyediaan:
1- Rebus macaroni dengan sedikit minyak sehingga lembut. Tos dan ketepikan.
2- Masukkan ayam, bawang putih, bawang merah dan halia serta sup bunjut. Masak sehingga mendidih dan ayam masak.
3- Masukkan brokoli yang dah dimasak dan juga sayur seperti lobak merah dan tomato. Anda juga boleh tambah cauliflower dan juga brokoli atau apa2 sayur kegemaran anda. Boleh juga ketuk dan masukkan cilipadi sekiranya anda suka pedas. 
4- Perasakan dengan garam. Tutup api dan sedia untuk dihidang.


Selamat Mencuba dan Semoga Bermanfaat.

No comments:

Post a Comment