Tuesday, March 14, 2017

Juices & Smoothies untuk usus yang sihat

Assalamualaikum

Pernah dengar tak 'Badan yang sihat bermula dengan usus yang sihat'. Apa kaitannya usus dengan badan yang sihat?
Sebenarnya usus kecil merupakan salah satu organ pencernaan manusia dan fungsinya yang utama ialah menyerap nutrien daripada makanan dan seterusnya mengedarkan ke seluruh badan. Lebih penting lagi, kebanyakkan proses penyerapan nutrien berlaku di usus kecil.

Seterusnya ialah usus besar. Kalau usus kecil berfungsi untuk menyerap apa yang diperlukan oleh badan,usus besar pula berfungsi untuk mengumuhkan segala yang tak diperlukan oleh badan. Dan usus besar yang sihat akan menghalang penyerapan dan pemendapan apa sahaja yang tidak diperlukan oleh badan yang mungkin boleh menyebabkan penyakit.
Oleh kerana itu, amat penting untuk kita menjaga kesihatan usus dengan memilih makanan yang terbaik.

So, kali ini Lien akan kongsikan beberapa resepi yang simple untuk kesihatan usus.

1-  OVERNIGHT OAT

4 tbsp oat
1/2 cup susu segar atau apa sahaja susu kegemaran
1 biji pisang

Masukkan oats kedalam bekas dan tambahkan susu. Tutup bekas dan biarkan semalaman dalam peti ais dan hidangkan bersama pisang yang dipotong kecil semasa makan

P/s: boleh pelbagaikan buah ikut pilihan anda.

2- Dragon Fruits & Yogurt Smoothies

1/2 cup yogurt pilihan hati.
1/2 biji dragon fruit
Sedikit air
Beberapa ketul ais

Blend semua dan sedia untuk dihidangkan.

3- Smoothies Pisang + Kurma

1 biji pisang berangan ( saiz sederhana)
3 biji kurma
1 cup susu segar atau apa saja susu pilihan.
Beberapa ketul ais.

Buang biji kurma dan blend semua. Sedia untuk diminum. Sedapppp.

4- Jus Epal Hijau + Timun

1 biji epal hijau
1 biji timun saiz sederhana
1 sudu kecil madu
1 cawan air kosong
Beberapa ketul ais

Blend semua dan sedia untuk dihidang. Soooo refreshing.

5- ESP Strawberry Smoothies

2 sudu ESP
1 cawan susu
2-3 biji strawberry
Beberapa ketul ais

Blend semua dan sedia untuk diminum.

************************

Kenapa Lien kata jus- jus  ini membantu usus yang sihat? 


Buah dan sayuran membekalkan pelbagai vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan. Kepelbagaian dan kecukupan nutrien yang dibekalkan kepada badan akan mengoptimumkan penyerapan nutrien di usus kecil. Ini kerana nutrien ini memerlukan satu sama lain untuk penyerapan yang lebih optimum. Contohnya Vitamin D akan membantu penyerapan kalsium lebih baik. Selain itu penyerapan zat besi juga lebih baik dengan kehadiran Vitamin C.
Selain itu, buah dan sayuran juga mengandungi serat larut dan serat tak larut yang membantu melancarkan proses percernaan dan perkumuhan.

Oat pula  membekalkan serat larut yang akan membantu mengekalkan kelembapan pada najis dan melancarkan proses perkumuhan.
Kandungan utama susu ialah kalsium, magnesium dan Vitamin D. Vitamin akan membantu penyerapan kalsium lebih baik manakala Magnesium pula akan  yang me "relaks" otot2 pencernaan yang seterusnya melancarkan proses pencernaan.

Manakala Yogurt mengandungi probiotik. Ia merupakan bakteria baik yang menjadikan keadaan usus tidak sesuai untuk pertumbuhan bakteria jahat. Hasilnya usus akan lebih sihat tanpa bakteria jahat. Selain itu, probiotik juga membantu menguraikan nutrien daripada makanan untuk penyerapan yang lebih baik.

ESP pula merupakan Energizing Soy Protein. Merupakan protein soya yang berkualiti tinggi. Ia berbentuk serbuk dan boleh dibancuh dengan air suam atau air kosong. ESP juga boleh dibancuh dengan minuman kegemaran seperti milo, susu, horlicks selain boleh dijadikan Smoothies buah-buahan.
ESP mengandungi 5 vitamin B  dan seharian.mineral selain dilengkapi dengan kalsium.

Selain itu, ESP membekalkan protein lengkap dengan 9 asid asid amino perlu ( essential amino acids). Asid amino perlu ialah asid amino yang tidak boleh dihasilkan oleh badan. Ia diperolehi daripada pemakanan seharian.

semoga bermanfaat.

Lien Abdullah

No comments:

Post a Comment