Friday, March 17, 2017

Resepi Sambal hitam pahang


Assalamualaikum.

 

Sambal hitam biasa famous kat Pahang kan. Lien kat kelantan memang susah la nak jumpa orang yang jual. Tapi sekarang semua pun ada jual online kan. Semua dihujung jari je.  

 

Alkisahnya, tiga hari lepas, adik Lien ambil belimbing buluh dari rumah kawan dia sebab ayah teringin nak makan gulai ikan dengan belimbing buluh dan adik ambil banyak sedangkan untuk masak gulai ikan dengan belimbing buluh tak guna banyak pun. So memang ada banyak yang lebih. Daripada buang je, Lien terfikir untuk buat sambal hitam pahang. Actually pertama kali Lien cuba tau. Dan hasilnya memang best bila boleh makan yang kita buat sendiri. Bila family pun suka makan apa yang kita masak lagilah gembirakan. Rasa berbaloi sangat la masak berjam-jam kat dapur. Awak pun macam tu juga kan bila tengok keluarga makan apa yang masak dengan berselera? Terus hilang penat betul tak? 

 

Masak Sambal Hitam ni memang tak guna banyak bahan tapi ia ambil masa yang agak lama. Mula dengan merebus belimbing buluh sehingga kering dan bertukar warna kehitaman. Lien pernah dengar, biasanya belimbing buluh ni direbus sehingga 6 jam untuk pastikan belimbing buluh tu betul-betul kering. Katanya lagi lama kita rebus belimbing buluh, lagi lama sambal kita boleh disimpan. Tapi Lien aritu cuma rebus selama sejam lebih je sebab periuk dah hangit. Lien dah risau kalau-kalau periuk bonda terkorban gara-gara merebus belimbing buluh. Jadi Lien cepat-cepat matikan api. heee.   

 

Rasa macam dah panjang membebel kat atas kan. Kita terus kepada resepinya. Lien ambil dari blog Dari Dapur MaDiHaA.

 

Kata MaDiHaA resepi asal daripada ibu mertuanya. Terima kasih MaDiHaA atas resepinya. Izinkan Lien panjangkan resepinya disini pula.

 

 

Sambal Hitam Pahang

Sumber: Dari Dapur MaDiHaA

Bahan2

½ cawan belimbing buluh rebus ( Lien guna lebih kurang 3 cawan belimbing buluh segar)

½  cawan cili padi (ikut kepedasan masing2)

2 cawan ikan bilis yang telah dikopek 

6 ulas bawang merah [3 ulas ditumbuk, 3 ulas dihiris nipis]

5 sudu besar kicap manis atau secukup rasa

garam & gula secukup rasa ( Lien tak letak garam cuma sedikit gula)

1 cawan minyak masak

 

Cara2 Menyediakan:

1- Rebus belimbing buluh tanpa air sehingga betul2 kering dan berwarna hitam. Pastikan api kecil dan sentiasa kacau tak nak bagi hangit. Kata MaDiHaA, jika nak guna untuk buat sekali je sambal ni.. memadai hanya rebus anggaran 10 biji belimbing sehingga belimbing bertukar warna coklat saja.  Tujuan merebus belimbing sehingga betul2 kering & gelap adalah untuk tujuan simpanan.

2- Hiriskan 3 ulas bawang merah. Ketepikan.

3-Tumbuk cili padi dan baki bawang merah sehingga halus. Tumbuk kasar belimbing buluh yang telah direbus dan juga ikan bilis.

4- Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang merah yang dihiris halus sekejap. Kemudian masukkan semua bahan yang ditumbuk.

5-Masak sehingga agak garing. Tambahkan kicap manis dan teruskan masak sehingga sambal sedikit kering.

6- Dah masak, toskan sambal untuk buang minyak yang berlebihan. Barulah boleh makan dengan tenang hati tanpa kalori berlebihan.

7- Boleh makan dengan nasi panas atau roti. Kalau ada nasi panas, sambal hitam dan telur mata pun dah cukup. Confirm bertambah makan.

 

No comments:

Post a Comment