Sunday, March 5, 2017

Tips Mengoptimumkan Fungsi Usus

Assalamualaikum

Selalu dengarkan badan yang sihat bermula dengan usus yang sihat. Usus merupakan salah satu organ dalam sistem pencernaan. Dan terdapat  2 usus dalam sistem pencernaan iaitu usus kecil dan usus besar. Kedua2 usus ini mempunyai fungsinya tersendiri.

Usus kecil merupakan organ yang mana penyerapan nutrien banyak berlaku disitu. Seterusnya nutrien2 yang diserap di usus kecil akan digunakan oleh sel2 badan.

Dalam masa 3-4jam selepas makan, badan mula menyerap nutrien termasuklah karbohidrat, protein, lemak, serta mineral dan vitamin. Dan kebanyakan penyerapan nutrien ini berlaku di usus kecil. Usus kecil adalah organ yang sangat unik yang diciptakan oleh Allah SWT yang mana panjangnya lebih kurang 10 kaki. Usus kecil terdiri daripada duodenum, jejunum dan ileum yang berfungsi mengurai dan menyerap nutrien daripada makanan, menyediakan lebih banyak ruang untuk penyerapan kerana strukturnya yang unik itu.

Usus besar pula berperanan untuk menyerap air dan sesetengah mineral dan serat dan juga mengumuhkan apa- apa yang tidak diperlukan. Kebanyakan serat pula melalui usus besar untuk dikumuhkan bersama- sama dengan lemak, kolesterol yang dibawa bersama serat.

Semakin sihat usus besar, semakin efisien fungsinya untuk menyingkirkan apa- apa yang tak diperlukan oleh badan seperti kolesterol dan lemak.

Oleh kerana itu, usus yang sihat sangat penting untuk memastikan penyerapan nutrient yang optimum untuk keperluan badan selain menyingkirkan apa- apa yang tidak diperlukan oleh badan.

Cara untuk mengoptimumkan fungsi usus termasuklah:

1- Makan makanan yang seimbang dan pelbagai.

Seimbang dan pelbagai makanan yang diambil setiap akan membekalkan pelbagai vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan. Kepelbagaian dan kecukupan nutrien yang dibekalkan kepada badan akan mengoptimumkan penyerapan nutrien di usus kecil. Ini kerana nutrien ini memerlukan satu sama lain untuk penyerapan yang lebih optimum. Contohnya Vitamin D akan membantu penyerapan kalsium lebih baik. Selain itu penyerapan zat besi juga lebih baik dengan kehadiran Vitamin C.

Selain itu, seimbang dan bersederhana juga merupakan faktor penting juga. Tidak mengambil sesuatu makanan itu dengan terlalu sedikit atau terlalu banyak. Contohnya pengambilan lemak yang berlebihan akan memudaratkan tapi badan masih perlukan sedikit lemak untuk melambatkan pergerakan makanan di usus dan ini akan menyediakan masa untuk penyerapan nutrien yang lebih baik.

2- Minum air yang cukup.

Berapa banyak keperluan air seharian kita? Salah satu formula untuk mengira keperluan air ialah dengan "darabkan berat badan dengan 30-35". Dan salah satu tanda badan kita telah dapat keperluan air yang cukup ialah dengan melihat warna urin. Badan yang mendapat air yang cukup, urin nya berwarna "clear".

Air berfungsi untuk membawa nutrient dan hasil sampingan metabolisma seperti urea dan asid urik. Ia berfungsi untuk membawa urea ke buah pinggang untuk disingkirkan. Selain itu air menghantar oksigen dan nutrient kepada sel dalam badan.

Air juga membantu pergerakan makanan dalam sistem pencernaan dan juga membenarkan hasil kumuhan dikeluarkan dari badan.

3- Makan makanan tinggi serat.

Serat terdiri daripada 2 iaitu serat larut dan serat tak larut.

Serat larut terdapat dalam barli, oats, buah- buahan seperti epal dan oren, kekacang dan juga sayur-sayuran. Serat larut ini akan melambatkan penyerapan glukosa, melambatkan pergerakan makanan melalui sistem pencernaan, melembutkan najis dengan bertindak menyerap air.

Serat tak larut pula terdapat dalam produk bijirin penuh, buah- buahan dan juga sayuran seperti kobis dan carrot. Serat tak larut akan meningkatkan berat najis selain mempercepatkan  pergerakan najis melalui kolon dan memberi rasa kenyang lebih lama.

4- Kurangkan makanan tinggi lemak.

Makanan tinggi lemak menyebabkan proses pencernaan lambat dan menjadikan kita lebih berisiko untuk mengalami masalah sembelit.

5- Makanan Probiotik

Probiotik didefinasikan sebagai bakteria baik yang secara semulajadinya terdapat dalam sistem pencernaan. Ia berfungsi untuk membantu menguraikan nutrien dan merangsang penyerapan nutrien di usus kecil. Kehadiran probiotik dalam usus menjadikan keadaan usus tidak sesuai untuk pertumbuhan dan perkembangan bakteria jahat di usus. Ini seterusnya akan meningkatkan sistem imun badan. Makanan yang mengandungi probiotik termasuklah yogurt, minuman yakult, buttermilk, makanan atau sayur yang dijeruk seperti kimchi dan tempe.

6- Makanan Prebiotik

Prebiotik merupakan kompaun yang merangsang pertumbuhan bakteria baik iaitu probiotik. Ia berfungsi untuk membantu hidrolisis enzyme untuk penyerapan yang lebih baik. Sumber prebiotik termasuklah makanan bijirin penuh, asparagus, oats, bawang putih.

7-  Berhenti merokok dan elakkan pengambilan kafein yang berlebihan.

Merokok dan kafein yang berlebihan akan mengganggu proses penyerapan nutrient. Kafein akan mengganggu penyerapan zat besi di usus kecil. Selain itu, merokok meningkatkan risiko kepada masalah masalah pencernaan seperti ulser di perut dan juga pedih ulu hati ( heart burn).

8- Senaman

Senaman membantu pergerakan makanan melalui sistem pencernaan yang seterusnya mengurangkan masalah sembelit. Selain itu, berat badan yang ideal  juga penting untuk  kesihatan sistem pencernaan.

9- Bijak mengawal Stress

Stress akan merendahkan sistem imun badan dengan menggalakkan perkembangan bakteria jahat di usus. Ia juga akan menyebabkan keradangan pada sistem pencernaan.

10- Tidur yang cukup.

Tidur yang cukup membantu sistem pencernaan mempunyai cukup masa untuk rehat. Ini kerana proses pencernaan merupakan proses yang memerlukan tenaga yang tinggi. Selain itu, tidak cukup tidur juga boleh menjadi punca kepada masalah stress.

11- Amalkan supplement

Pengambilan supplement juga boleh  membantu anda mendapat usus yang sihat. Ia termasuklah, ESP, Herb-Lax, alfalfa complex, peppermint ginger plus.

**** HERB- LAX mengandungi laksatif yang bertindak lembut untuk digunakan apabila perlu selain meransang pergerakan usus untuk melancarkan proses perkumuhan semulajadi tubuh. Antara kandungan dalam HERB-LAX  ialah daun senna. Daun senna merupakan herba yang digunakan secara tradisional sejak berkurun lama sebagai laksatif semulajadi.

**** Peppermint-Ginger Plus merupakan satu lagi suplemen daripada Shaklee yang berasaskan herba. Peppermint -Ginger Plus merupakan rumusan empat jenis herba iaitu jintan manis, jintan hitam, pudina dan halia.

Manfaat Peppermint Ginger Plus antaranya melegakan otot perut , membantu melancarkan sistem pencernaan dan penghadaman. Selain itu, ia juga membantu masalah gastrik dan pedih ulu hati serta bantu membuang angin.

**** Alfalfa Complex diperbuat daripada tanaman alfalfa (medicago sativa). Tumbuhan ini ditanam secara organik di California tanpa penggunaan pestisid,herbisid atau sebarang baja kimia. Ia untuk memasti hanya yang berkualiti tinggi digunakan oleh Shaklee untuk pembuatan Alfalfa Complex.

Kelebihan tanaman alfalfa ini ialah akar tunjangnya yang panjang  mengunjur sedalam 6 meter kedalam tanah. Ini menjadikan alfalfa pusat pengumpulan segala nutrien dengan menyerap banyak nutrien dan mineral daripada tanah melalui akar yang panjang. Selain itu, daun alfalfa mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosistesis.

Untuk memastikan kualiti produk yang terbaik, daun alfalfa yang digunakan Shaklee hanya dipetik apabila ia telah mencapai tahap kematangan yang telah ditetapkan dan kaya dengan klorofil.

Proses seterusnya, daun-daun yang dipetik dikeringkan secara semulajadi bagi mengekalkan nutrisinya. Kemudian, daun-daun yang telah dikeringkan dijadikan serbuk sebelum dikompress untuk dijadikan tablet. Kesemua proses ini dipantau dan dikawal dengan sangat ketat dan teliti. Hasilnya hanya produk yang berkualiti tinggi dan terbaik yang dikeluarkan oleh Shaklee.

Antara kelebihan dan manfaat yang boleh didapati daripada pengambilan Alfalfa Complex ialah

* Mencuci darah, hati dan usus. Ini kerana sifatnya yang beralkali membantu mengembalikan kenormalan badan yang berasid, membuang toksin dari badan.

* Melawan alahan dan juga serangan kuman dan virus.

* Melancarkan sistem pencernaan dan penghadaman.

* Menyingkirkan lemak dan kolesterol dari badan.

* Membantu melegakan letih dan lesu badan yang seterusnya memastikan badan kekal bertenaga.

* Memberi kelegaan semasa period.

* Membantu menegangkan payudara.

* Membantu meningkatkan kesuburan.

* Merawat masalah keputihan selepas bersalin.

**** ESP ialah Energizing Soy Protein. Merupakan protein soya yang berkualiti tinggi. Ia berbentuk serbuk dan boleh dibancuh dengan air suam atau air kosong. ESP juga boleh dibancuh dengan minuman kegemaran seperti milo, susu, horlicks selain boleh dijadikan smoothies buah-buahan.

ESP mengandungi 5 vitamin Bs, dan mineral serta dilengkapi dengan kalsium. ESP juga mengandungi kadar GI ( glisemic  indeks) yang rendah. Kadar GI penting untuk mengawal kadar gula dalam darah. Protein soya dalam ESP Shaklee merupakan protein tumbuhan yang mana ia lebih mudah dihadam berbanding protein haiwan.

ESP berasaskan tumbuhan iaitu daripada Non-GMO soya. Yang paling penting, Shaklee menggunakan proses persijilan tersendiri yang dikenali sebagai Identity Preserved Program (IPP). Ia bertujuan memastikan kacang soya yang digunakan bebas daripada pendedahan perubahan genetik daripada benih sehingga pengeluarannya.

ESP membekalkan protein lengkap dengan 9 asid amino perlu ( essential amino acids). Asid amino perlu ialah asid amino yang tidak boleh dihasilkan dalam badan dengan cukup untuk keperluan badan. Ia diperolehi dari pemakanan seharian. 9 asid amino itu ialah histidine, isoleucine, leusine, lysine, methionine, phenylalanine, threonine, tryptophan dan valine. 

Selain itu, proses penghasilannya sangat dijaga dan teliti yang mana ia  diproses pada suhu yang rendah untuk memastikan kualiti protein. Ini kerana protein dalam makanan akan mengalami proses "denaturation" apabila terdedah kepada suhu yang tinggi atau dalam keadaan berasid. Denaturation adalah proses yang menyebabkan struktur protein berubah dan menyebabkan hilang fungsi dan keupayaannya untuk badan. Kacang soya yang digunakan juga diproses dan dicuci dengan air untuk mengekalkan isoflavones, genistein untuk mengekalkan kebaikan soya dalam ESP Shaklee.

So, korang tak nak ke usus yang sihat? Sebab bila usus tak sihat banyak masalah datang tau. Contohnya sembelit, pedih ulu hati dan mungkin juga gangguan penyerapan nutrien. Rugi je kita makan kalau badan tak boleh serap nutrien daripada makanan yang kita makan.

Boleh cuba amalkan tips2 yang Lien kongsikan kat atas. Dan jangan lupa supplement tambahan juga membantu anda mendapatkan usus yang sihat. Jangan bertangguh lagi!

Lien Abdullah
0137556961

No comments:

Post a Comment