Saturday, April 15, 2017

Cara Berhenti Merokok

Assalamualaikum

Bila sebut pasal berhenti merokok, selalunya isteri yang bising suruh suami berhenti merokok. Suami selalu akan diam dan tapi buat tak tahu je bila isteri minta berhenti merokok. Betul tak.


Tapi Lien yakin, jauh di sudut hati suami memang ada keinginan untuk berhenti merokok. Ye la. Semua pun tahu merokok ni banyak yang tak baik berbanding yang baik. Lagipun kesannya bukan hanya pada perokok tapi juga pada orang- orang sekeliling perokok apabila mereka turut terhidu asap rokok. Tak de suami dan ayah yang tak sayang isteri dan anak- anak mereka.  Ye tak?


Masalah utama mungkin semangat tak cukup kuat, takut kawan- kawan cakap tak cool bila berhenti merokok tambah pulak kawan-kawan cakap, bila berhenti merokok berat akan naik mendadak. Itu semua merencatkan niat untuk berhenti merokok kan.


Antara tips yang Lien boleh kongsikan ialah tetapkan niat dan semangat untuk berhenti merokok. Tulis dan bagitahu kawan-kawan bahawasanya kita dalam proses nak berhenti merokok. Jadi, diorang tak la offer rokok pada kita kan. Kalau diorang offer jugak, tak yah la jumpa kawan tu kejap ( tapi jangan la cakap tak nak kawan dengan dia lagi, hehe). Atau bila dia mula nak nyalakan rokok, terus minta diri. 


Sokongan dari keluarga dan kawan-kawan pun penting. Contoh sebagai isteri, hadiahkan suami dengan supplement untuk bantu suami berhenti merokok. Bila dah beli supplement pulak,kena la pastikan suami makan, tolong ingatkan kalau suami lupa. Karang beli tapi tak makan, rugi sangat tau.

*****************************

Ok. Apa supplement sesuai untuk perokok yang nak berhenti merokok? 


Antara Vitamin untuk berhenti merokok ialah Vitamin C. Kenapa Vitamin C? Bahan kimia dalam rokok menyebabkan metabolisma vitamin C. Kesannya bekalan vitamin C dalam badan berkurang. Kekurangan Vitamin C boleh menyebabkan keupayaan badan menukarkan kolesterol ke hempedu juga berkurang. Kolesterol yang tinggi dalam darah akan terkumpul dan menyebabkan aterosklerosis. Jadi pengambilan supplement Vitamin C amat disaran untuk perokok.


Vitamin lain untuk berhenti merokok  ialah vitamin E. Vitamin E merupakan salah satu antioksidan yang melawan radikal bebas. Sepertimana kita tahu, nikotin dalam rokok merupakan salah satu radikal bebas yang memberi kesan tak baik kepada badan. Dan terdapat kajian oleh Institut Linus Pauling yang diterbitkan oleh American Journal of Clinical Nutrition pada tahun 2005, menunjukkan bahawa tahap vitamin E dalam plasma darah berkurang dan hilang dengan cepat dalam perokok berbanding bukan perokok. Oleh kerana itu, perokok perlukan lebih vitamin E.


Selain, vitamin C dan vitamin E, Lien juga amat sarankan vivix untuk anda yang ingin berhenti merokok. Cuma satu sudukecil je setiap hari. Jadi amat sesuai la untuk anda yang tak suka supplement berbentuk tablet. 


Vivix merupakan supplement yang kaya dengan Resveratrol yang bertindak sebagai antioksidan yang sangat kuat. Resveratrol ni akan memperbaiki sel2 yang rosak akibat radikal bebas seperti nikotin dalam rokok. 

Ia bertindak dengan cara memulihkan struktur DNA dan seterusnya membantu menghasilkan sel-sel yang lebih sihat. Dan sel-sel yang rosak pula akan dibaiki daripada peringkat yang paling asas iaitu DNA. 

Vivix akan bantu proses berhenti merokok dengan membuang nikotin yang ada pada DNA. Maksudnya DNA yang tercemar dengan nikotin akan dipulihkan dengan menanggalkan nikotin yang terdapat padanya. Hasilnya DNA kembali pada keadaan asal dan normal. Jadi badan dah tak de nikotin. Ketagihan merokok juga berkurang kerana punca ketagihan pada rokok kerana nikotinnya.


Bila anda mengamalkan vivix, ia akan menyebabkan anda rasa tak suka dan tak sedap kerana vivix akan buat rokok rasa pahit. Ini bermakna sel-sel badan sedang menolak nikotin rokok tersebut. Inilah yang menyebabkan ketagihan merokok berkurang dan lama kelamaan habit merokok itu boleh dihentikan. 

Pelbagai testimoni yang dah buktikan vivix berjaya membantu ramai orang yang ingin berhenti merokok. Jom layan testimoninya. 

Sebelum tu, jangan lupa boleh contact Lien untuk dapatkan supplement yang boleh bantu suami atau jika anda seorang suami yang ingin berhenti merokok. Tak perlu tangguh lagi. Buat sekarang. Ingat. Rokok sebenarnya lebih banyak buruk daripada baiknya. 


salam sayang.

Lien Abdullah
0137556961

No comments:

Post a Comment