Wednesday, April 26, 2017

Kenali Bell's Palsy

Image result for bell palsy

Bell's Palsy merupakan satu keadaan kelumpuhan otot pada satu bahagian muka. Ini menyebabkan sebahagian otot muka jatuh. 

Bell's Palsy berbeza dengan strok yang mana strok melibatkan kelumpuhan pada beberapa bahagian anggota badan, sebaliknya Bell's Palsy hanya melibatkan sebahagian bahagian muka. 

Penyebab sebenar Bell's Palsy tidak dapat dipastikan tetapi kebanyakan kes dikatakan ianya disebabkan oleh virus herpes dan ia menyebabkan saraf yang mengawal otot pada bahagian muka rosak akibat keradangan.



Antara Simptom-Simptom Bell's Palsy ialah
  • Kelumpuhan pada sebahagian muka secara tiba-tiba
  • Tidak boleh mengawal air liur dan menyebabkan ia sentiasa meleleh.
  • Gangguan pada deria rasa.
  • Kebas pada bahagian yang terjejas.
  • Sakit pada bahagian telinga dan belakang telinga.


Keberangkalian untuk pesakit Bell's Palsy kembali pulih adalah tinggi iaitu kira-kira 70% daripada pesakit Bell's Palsy akan kembali pulih selepas 2-3 minggu. Namun begitu ia bergantung kepada keadaan pesakit. Cara terbaik ialah dapatkan rawatan secepat mungkin.


Rawatan Bell's Palsy


Simptom-simptom Bell's Palsy haruslah didiagnose dan disahkan oleh doktor yang bertauliah. Dan apabila disahkan mengalami masalah Bell's Palsy,kebiasaanya doktor akan memberikan beberapa jenis ubat seperti steroid, ubat antivirus dan sebagainya.

Selain ubat-ubatan, physiotherapy juga membantu untuk menguatkan otot-otot yang terjejas. Contohnya ialah urutan muka, senaman otot muka dan juga stimulasi elektrik. Rawatan terakhir untuk Bell's Palsy sekiranya ianya berlarutan ialah pembedahan.


Selain rawatan seperti yang disarankan oleh doktor, pesakit Bell's palsy juga boleh mencuba set kesihatan daripada Shaklee untuk membantu masalah Bell's Palsy. Antara cadangan produk ialah VIVIX, OMEGA GUARD, B COMPLEX, VITAMIN E.


VIVIX


Merupakan minuman kesihatan yang kaya dengan RESVERATROL yang membantu merawat pada peringkat DNA sel yang rosak akibat pelbagai faktor. Antara faktor yang boleh merosakkan sel ialah serangan virus. Jadi vivix sangat sesuai untuk pesakit Bell's Palsy untuk mempercepatkan penyembuhan kesan daripada tindakan resveratrol yang membantu memperbaiki sel-sel yang rosak disamping meningkatkan antibodi badan untuk melawan serangan virus.


OMEGA GUARD


Omega Guard kaya dengan DHA dan EPA yang membantu mengurangkan keradangan. Sebagaimana yang Lien terangkan diatas, punca kerosakan otot saraf  pada pesakit Bell's Palsy ada alah akibat keradagan. Jadi pengambilan Omega Guard akan membantu mengurangkan keradangan dan mempercepatkan proses pemulihan.


B COMPLEX

B COMPLEX membantu pembentukan myelin iaitu protein yang terbentuk di sekeliling sel saraf.


 
VITAMIN E


Vitamin E mengandungi antioksidan yang baik untuk melancarkan peredaran darah dan membawa oksigen dan nutrien-nutrien penting ke bahagian yang terjejas akibat Bell's Palsy.



No comments:

Post a Comment