Saturday, April 15, 2017

Resepi Kek Karamel mudah

Assalamualaikum

Minggu lepas,Lien buat kek karamel untuk majlis merisik adik. Sempat la buat biji. Sebenarnya dah lama sangat Lien tak buat kek karamel ni. 


Dulu-dulu,Lien ada juga ambil tempahan kalau ada kawan- kawan yang nak tempah kek ni. Tapi sekarang sebab banyak kekangan, Lien tak ambil tempahan lagi. Cuma buat untuk makan-makan family je. 


Cerita kek karamel ni, sebenarnya dah banyak kali tak jadi masa buat kek ni. Kalau ada orang tempah,pastu kek plak tak jadi. Ya Allah,stressnya. Kena buat lagi.


Biasanya dulu-dulu, masalah bila Lien buat kek ni ialah karamelnya pecah. Kalau untuk makan sendiri okey je tapi kalau untuk tempahan customer,sangat tak okey. Memang kena buat yang lain la. 



Tapi,bila dah selalu buat dan banyak kali fail,kita belajar la kan. Orang kata "pengalaman tu cikgu terbaik". Tak gitu?
Hasilnya cantik jugak kan?
ok, Lien perasan sendiri. :)

Jom layan resepi. bagi Lien, ni adalah resepi terbaik sejak lebih 5 tahun Lien buat kek karamel ni. Lien dah ubah suai tahap kemanisannya. Dan ianya tak begitu manis, just nice je bagi keluarga Lien.


Kek Karamel


Bahan-bahan:


Untuk puding karamel:

2 sudu besar gula- jadikan karamel
1 cawan susu pekat manis
1 cawan susu sejat
3 biji kuning telur
2 biji telur
1 sudu teh esen vanila


Bahan untuk lapisan kek 

6 biji putih telur
1/2 cup gula
1 sudu teh cream of tartar

B
3 biji kuning telur
45ml minyak
135ml air
1/3 cup gula
1 sudu teh esen vanila
1 1/2 cawan tepung gandum- ayak
1 sudu teh baking powder.-ayak


Cara Penyediaan:


1- cairkan gula dalam loyang sehingga karamel rata di seluruh loyang. Guna api kecil je.


2- 1st, sediakan semua bahan dulu. Asingkan 6biji putih telur dan kuning telur. Masukkan 3 biji kuning telur dalam bekas untuk puding, 3 biji kuning telur untuk adunan B kek dan 6 biji putih telur untuk meringue adunan A kek.


3-untuk lapisan puding, campur 3 biji kuning telur tadi dengan 2 biji lagi telur, susu sejat,susu pekat manis dan esen vanila. Kacau sebati dan tapis. Masukkan dalam loyang gula hangus.


3- Untuk Kek, buat meringue dulu. Pukul putih telur sehingga berbuih dan masukkan gula dan cream of tartar. Pukul sampai putih telur kaku. Kalau terbalikkan bekas pun x jatuh.


4- Untuk adunan B, pukul 3 biji kuning telur,air, minyak, dan esen vanila kejap. Pastu masukkan gula dan pukul lagi sehingga adunan kembang sekali ganda. Perlahankan speed, masukkan gandum dan b.powdet yang dah ayak. Pukul sebati.


5- Masukkan 1/3 meringue kedalam adunan kek B. Kaup balik dengan spatula. Buat sehingga meringue habis dan adunan sebati.


6- Boleh bahagikan adunan kek kepada beberapa bahagian dan warnakan. Letakkan diatas puding. Puding tu kita tak bakar dulu, kita bakar bersama kek nanti. Dan adunan kek akan terapung diatas puding tu. 


7- Bakar dengan cara steambath. Letakkan loyang kek dalam loyang yang lebih besar dan masukkan air panas dalam loyang bawah. Bakar selama 1 jam, 150°C . 45 minit pertama api bawah je, then 15 minit last api atas bawah. 


8- Bila dah masak, offkan oven biarkan dalam oven dengan pintu oven terbuka sikit lebih kurang 5- 10 minit. Bila keluarkan dari oven, biarkan sekejap,then terbalikkan kek. 


Happy trying.


No comments:

Post a Comment