Sunday, April 23, 2017

SERING PENAT DAN KURANG TENAGA?KENALI PUNCA DAN CARA MENGATASINYA

Assalamualaikum.


Pernah tak anda rasa tak bermaya, letih, tak bersemangat nak buat keja. Tak selesa kan? Nak buat apa kerja pun tak jadi.
Pertama sekali anda mestilah cari punca untuk menyelesaikan masalah ini. Antara puncanya ialah:


◆ Kurang tidur

Tidur yang cukup amat penting untuk memgembalikan tenaga.


◆ Tidak cukup tenaga

Diet yang terlalu strict dan makan yang terlalu sedikit menyebabkan badan tidak bertenaga dan letih. Ini kerana makanan tidak mencukupi untuk ditukarkan kepada glukosa yang membekalkan tenaga kepada badan.


◆ Tidak ambil sarapan pagi

Sarapan pagi amat penting untuk membekalkan tenaga sepanjang hari.


◆ Kurang darah merah

Individu yang mengalami masalah kurang darah merah akan mudah letih kerana kurangnya oksigen yang dibekalkan kepada organ badan. Ini kerana sel darah merah berperanan mengangkut oksigen ke seluruh badan.


◆ Tekanan emosi

Emosi yang tidak terkawal akan memberi kesan kepada badan  seperti lemah, hilang selera makan dan mungkin juga sakit kepala.


◆ Terlalu banyak pengambilan kafien.

Pengambilan kafien secara sederhana akan membantu anda kekal segar dan juga membantu meningkatkan konsentrasi anda. Tapi pengambilan yang berlebihan akan menyebabkan kadar dengupan jantung laju, meningkatkan tekanan darah dan juga menyebabkan badan lemah.

--------------------------------------------


Bila anda dah kenal pasti puncanya, maka lebih mudah untuk anda menyelesaikan masalah anda.



Selain ubah cara hidup yang lebih baik  seperti tidur yang cukup, kawal stress, amalkan pemakanan yang seimbang serta kurangkan pengambilan minuman berkafein, pengambilan supplement tambahan akan memastikan badan mendapat keperluan nutrisi yang cukup. Dan hanya apabila badan mendapat nutrisi yang cukup, fungsi setiap sel dan organ serta sistem dalam badan akan berada pada tahap optimum.


Shaklee  menawarkan set kesihatan untuk mengembalikan tenaga dan menjadikan anda kekal aktif dan bertenaga.


Antara produk dari shaklee yang boleh membantu mengatasi letih dan lesu serta kurang tenaga ialah VIVIX, B COMPLEX dan OSTEMATRIX


***************

VIVIX

VIVIX mengandungi 4 bahan utama iaitu japanese knotweed, muscardine grape, purple carrot dan european elderberry yang kaya dengan pelbagai nutrient untuk mengoptimumkan kesihatan anda.


Bagaimana VIVIX membantu mengembalikan tenaga anda? VIVIX membantu menggalakkan proses biogenesis iaitu pembentukan mitochondria baru. Mitochondria ini berfungsi untuk menghasilkan tenaga sel. Jadi badan anda akan lebih bertenaga dan tidak mudah letih dan lesu..


Selain itu, VIVIX juga memperbaiki DNA yang rosak setiap hari. DNA boleh rosak akibat radikal bebas. Fungsi VIVIX membantu melindungi dan memperbaiki DNA badan. Kesannya badan akan lebih sihat dan awet muda.


B COMPLEX


B COMPLEX mengandungi  5 vitamin Bs , asid folik, biotin dan pantothenic acid. Secara keseluruhan  Vitamin Bs yang terdapat dalam B COMPLEX membantu badan untuk menggunakan tenaga yang dihasilkan daripada karbohidrat, lemak dan protein. Selain itu, ia juga berperanan membantu enzim untuk dalam proses menghasilkan tenaga daripada makanan.


Peranan lain bagi vitamin B juga ialah terlibat dalam proses pelbagai metabolisma badan untuk memastikan fungsi badan pada tahap optimum.
Selain itu, B6 yang terdapat dalam B  COMPLEX, akan membantu mengurangkan stres dan mengawal mood anda.


OSTEMATRIX



OSTEMATRIX merupakan supplement kalsium yang juga mengandungi magnesium, vitamin D, boron, kuprum, manganese.


Magnesium yang terdapat dalam OSTEMATRIX ini akan membantu anda mendapat tidur yang lebih lena dan berkualiti. Magnesium akan merangsang rasa mengantuk. Selain itu, magnensium juga akan membantu merelaks kan otot-otot badan, jadi badan berada dalam keadaan rehat. Hasilnya tidur lebih lena dan semestinya bila bangun pagi, anda akan rasa lebih segar dan fresh. Dan bila anda dapat tidur yang cukup dan berkualiti,semestinya kita akan lebih bertenaga sepanjang hari.


 *****************

Perlu  ke ambil ketiga-tiga produk kat atas? Tak semestinya. Ia bergantung kepada punca yang menyebabkan anda sering letih dan kurang tenaga.


Hubungi Lien untuk dapatkan cadangan supplement daripada shaklee berdasarkan masalah anda. Dan semoga apa yang Lien kongsikan akan memberi manfaat kepada kita semua.


Salam Sayang

Lien Abdullah

0137556961

No comments:

Post a Comment